Boerderij Zeelen

Boerderij Zeelen, centrum van verzet

De boerderij van Joep en Stien Zeelen,  later Kronenbergerhof en nu in 2018 restaurant Croonenborgh speelde in het verzet een belangrijke rol. Van hieruit werd het onderduikerskamp bevoorraad, werden berichten door gegeven en contacten gelegd.
Tevens werden  op deze boerderij piloten en onderduikers tijdelijk gehuisvest en verzorgd.   De familie Zeelen dit deed met gevaar voor eigen leven. Voor Stien Zeelen- van Enckevort waren vooral de laatste oorlogsweken zwaar. Haar man Joep was toen al bij de kerkrazzia op 8 oktober opgepakt en naar Duitsland gedeporteerd. Gelukkig had zij hulp van haar dapper dienstmeisje Hanneke Jacobs.  Zij was het, vaak samen met haar zus Koos, die toen door granaatvuur en moffenwachten heen,  dagelijks de gevaarlijke gang naar het kamp maakte om het eten te brengen naar de aldaar nog verblijvende personen.

Boerderij Zeelen, Kronenbergerhof, Croonenborgh in vervlogen tijden.

Boerderij Zeelen tijdens de oorlogsjaren.

Op deze boerderij kwamen ook berichten binnen als er razzia’s op komt waren. Overdag gaf het postkantoor te Sevenum de berichtendoor:  ’s nachts was het dicht.

Kronenberger Lei Draak  vertelt:
Bij de familie van Enckevort in de Hees ( Michele Petran) was een telefoonpost ingericht evenals op de pastorie. ‘s Avonds werd dan een doorverbinding gelegd tussen de twee telefoonposten. Deze werden ‘s nachts bemand door een 2-tal vrijwilligers, jongemannen van rond de twintig uit Kronenberg. De een zat dan bij Michele Petran  binnen,  de andere hield buiten de wacht. Bij onraad werd vanuit de post bij van Enckevort gebeld naar de pastorie in Kronenberg. De boodschap werd dan overgebracht naar de woning van meister Mennen van waaruit het bericht werd bezorgd bij Zeelen Joep of bij het onderduikerskamp. Dit werkte zo van einde 1943 tot de bevrijding in november 1944.

Overgenomen uit: “Kronenberg, levend dorp” pag.  205

Centrum van verzet
De boerderij van Joep Zeelen en z’n vrouw Stien Zeelen-van Enckevort, speelde in het verzet een belangrijke rol. Van hieruit werd het onderduikerskamp bevoorraad, werden berichten doorgegeven en contacten gelegd.
Tevens werden op de boerderij piloten en onderduikers tijdelijk gehuisvest en verzorgd. De familie Zeelen deed dit met gevaar voor eigen leven

V.l.n.r: Stien Zeelen-van Enckevort, het 12-jarig
dochtertje Truuke, die niet alleen goed kon zwijgen, maar ook
dienst deed als koerierster voor de onderduikers, Joep Zeelen en
het dienstmeisje Hanneke Jakobs uit Kronenberg

Op de foto links ontvangt Hanneke van Stien Zeelen-van Enckevort de laatste instructies alvorens op pad te gaan naar het onderduikersbos om de aldaar verblijvende onderduikers van brood en koffie te voorzien.

Op de foto rechts, Hanneke Jacobs , het dienstmeisje, op weg met voedsel naar de onderduikers, nagekeken door Joep Zeelen.
Zij trotseerde menig gevaar door elke dag eten te brengen naar de bossen voor de aldaar ondergedoken piloten en verzetslieden.

De kleine ruimte in de boerderij waar piloten en onderduikers tijdelijk gehuisvest en verzorgd konden worden

v.l.n.r.: mevr. Stien Zeelen-van Enckevort, Truus Zeelen, Grad Jakobs, Koos Jakobs, Joep Jakobs, Hannie Jakobs, Trees Jakobs, Gerda Jakobs, Joep Zeelen, mevr. Helena Jakobs-Rutten, Piet Jakobs.
Dit gezelschap poseert vóór de schansen, die achter de boerderij van de fam. Jakobs (Rutte Jaan) te Kronenberg lagen. In de schansen bevond zich een schuilplaats voor onderduikers.

Foto’s  2 tm 7 en bijbehorende teksten zijn overgenomen uit “Oorlogsbeeld 1940-1945 Sevenum, Kronenberg Evertsoord”
Uitgave Heemkundevereniging Sevenum 22-11-2014 pag. 46,69