Onderduikers kamp “Oranje Vrijstaat 2”

Boven de deur duidelijk leesbaar ‘Oranje Vrijstaat” 17 juni 1943 – datum? 1944
Bron en fotograaf onbekend

In mei 1944 brak brand uit in het “Oranje Vrijstaat” kamp wat u zojuist gepasseerd bent. De brand werd veroorzaakt door onvoorzichtigheid van enkele daar verblijvende piloten. Binnen korte tijd stond het bos er omheen ook in lichterlaaie. Gelukkig kon de brand met behulp van enkele mens uit de omgeving snel worden geblust.
Een paar weken later, in dit aanpalende bos was op deze plek alweer een nieuw onderkomen gebouwd. In september 1944 kreeg de verzetsgroep bericht uit Engeland, dat bij boerderij “Rust Roest” van de familie Groot in Sevenum wapens gedropt zouden worden. Een grote groep mannen werd op de boerderij gestationeerd om ’s nachts op het droppingsterrein paraat te staan. Op september  1944 raakte de groep verwikkeld in een vuurgevecht met plunderende Duitsers. Aan Duitse zijde vielen drie doden en er waren twee doden te betreuren van de familie Groot. De geplande dropping is uiteindelijk niet doorgegaan

De Amerikaanse piloot Eugene Hively werd bij Boxmeer met zijn vliegtuig neergeschoten (22-02-1944), door de Duitsers gevangen genomen en door hen wegens zijn zware verwondingen naar het ziekenhuis te Venlo
gebracht. Toen hij daar was opgeknapt, werd hij door de illegaliteit  “ontvoerd” naar het onderduikers kamp te Kronenberg. Hier zien we hem in het kamp terwijl Th. Obers “fietsen They” uit Sevenum hem de harenknipt; verpleegster Door Joosten ziet toe. Later kwam Eugene Hively terecht bij de fam. Billekens te Kronenberg, waar ook de Engelse piloot Pat Hyland verbleef.

Foto overgenomen uit “Oorlogsbeeld 1940-1945 Sevenum, Kronenberg Evertsoord”
Uitgave Heemkundevereniging Sevenum 22-11-2014 pag.44

Na de bevrijding traden veel leden van de verzetsgroep in dienst van de stoottroepen om de Duitsers in eigen land te bevechten. Direct na de oorlog werd dit kamp afgebroken.
De nog in leven zijnde leden van de verzetsgroep kwamen daarna jaarlijks bij elkaar bijeen in Kronenbergerhof. Op 22 november – precies 50 jaar na de bevrijding- is er een gedenksteen opgericht bij het restaurant langs de weg buiten tegen de schuur ter herinnering aan het verzetskamp “Oranje Vrijstaat”.

Verderop tijdens deze wandeling passeert u ook de toenmalige boerderij van de familie Zeelen
(Kronenbergerhof ) als mede deze gedenksteen.

Bron tekst: Kronenberg Levend dorp, pag. 202