[/db_pb_slide]

Kronenberg

Vergaderingen

Onthulling

Op 7 oktober 2017 zal in bijzijn van Britse en Canadese nabestaanden en Hoogwaardigheidsbekleders de officieel onthulling plaats vinden.

Iedereen is welkom bij de officiële onthulling van het monument die start om 14.00 uur op locatie aan het Bedelaarspad.

Onthulling Vliegtuigmonument en wandelroute
“Oorlogssporen Kronenberg”

ONTHULLING 07 oktober 2017

De Dorpsraad Kronenberg heeft het door enkele bewoners aangereikt idee opgepakt om een waardig gedenkteken aan het Bedelaarspad op te richten. Een werkgroep Oorlogssporen Kronenberg werd gevormd en heeft naast dit gedenkteken ook een themaroute als onderdeel van het Knopenlopen Sevenum gerealiseerd. Hierbij wordt de aandacht gevestigd op sporen die W.O II in Kronenberg heeft nagelaten. Deze onderwerpen worden ook doormiddel van een videodocumentaire aan lokale basisschool aangeboden.

Op 2 oktober 1942 rond de klok van 21.30 werd een Britse Short Stirling Bommenwerper door een nachtjager aangeschoten en stortte neer op een perceel bouwland aan het Bedelaarspad in Kronenberg. Zes van de zeven bemanningsleden waren op slag dood. Het zevende lid overleed later aan zijn verwondingen.

De werkgroep ‘Oorlogssporen Kronenberg’ bestaande uit: Ad Philipsen, Louk Severens, Jan Philipsen en Piet Selen hebben de Kunstenaar Ruud van der Beele uit Arcen benaderd om het monument te creëren.

Het 3 meter hoge Cortenstalen kunstwerk bestaat uit een mantel die een kogelhuls voorstelt. Wanneer men in deze huls gaat staan kijkt men uit op de crashlocatie. Het silhouet van de Bommenwerper balanceert op de kogelhuls waarin de namen van de zeven omgekomen bemanningsleden kan lezen. Het perk is aangelegd in de vorm van het omega teken.

Op 07 oktober 2017 zal in bijzijn van Britse en Canadese nabestaanden en Hoogwaardigheidsbekleders de officieel onthulling plaats vinden. Deze ceremonie staat onder leiding van Hans Steenmetz, Ritmeester (bd) der Cavalerie en Militair Historicus. Verdere muzikale medewerking verlenen o.a. de Kronenbergs Fanfare Monte Corona, bagpiper en solisten. Tevens zal Santa Fé met oorlogsvoertuigen aanwezig zijn. Ter afsluiting zullen een aantal historische vliegtuigen het eresaluut “Missing Man” vliegen en een “Poppy Drop” uitvoeren door rozenblaadjes uit te strooien.

Werkgroep

Oorlogssporen Kronenberg

Eerste werkzaamheden oorlogsmomument Bedelaarspad

Al geruime tijd is een werkgroep van de Dorpsraad bezig om een wandelroute in Kronenberg te realiseren langs een aantal markante plekken uit de periode 1940 / 1945 .

Onderdeel van deze wandelroute is de oprichting van een monument ter nagedachtenis aan de omgekomen bemanning van een neergestorte Stirling in 1942 aan het Bedelaarspad in Kronenberg. Zaterdag 20 mei is de werkgroep i.s.m. met Mart Munsters BV Loon en grondwerken uit Deurne Helden gestart met de eerste werkzaamheden voor de realisatie van dit monument.

De uiteindelijke onthulling van dit oorlosgsmonument staat gepland op zaterdag 7 oktober.

Kronenberg nu ook Kern met Pit met project Oorlogssporen in Kronenberg

Al geruime tijd wordt er door een werkgroepje van de Dorpsraad gewerkt aan het project Oorlogssporen in Kronenberg. Om dit project, o.a. een wandelroute langs een aantal markante punten in Kronenberg uit deze periode en de oprichting van een monument aan het Bedelaarspad ter herinnering aan de omgekomen bemanning van een neergestorte Stirling was fondswerving nodig.

Het project heeft in 2016 succesvol meegedaan aan de landelijke actie Kern met Pit georganiseerd door de Koninklijke Nederlandsche Heidemaatschappij. Tijdens een provinciale bijeenkomst in Baexem verzorgden 2 leden van de werkgroep, Jan Philipsen en Louk Severens, de eindpresentatie en mag een bijdrage van € 1000 tegemoet zien. De Dorpsraad Kronenberg en de werkgroep Oorlogssporen zijn blij met deze bijdrage. In het komend jaar zal er nog veel werkverzet moeten worden om de wandelroute verder af te ronden en op 7 oktober het monument volgens plan te onthullen. Wilt u hier graag bij zijn dan noteer deze datum. Wij houden u op de hoogte.

Namens de werkgroep Oorlogssporen Kronenberg Piet Selen

Op de foto: een beeld van de eindpresentatie

Realisatie nieuwe wandelroute “Oorlogssporen in Kronenberg”.

Sommigen zal het misschien al zijn opgevallen maar in de afgelopen weken is een nieuwe wandelroute onder de naam “Oorlogssporen” uitgezet, die start vanuit het centrum van Kronenberg, en welke herkenbaar is aan de oranje routebordjes met een vliegtuig er op. Bijna 2 jaar is een werkgroep, onder de vlag van de Dorpsraad, bezig geweest met de voorbereidingen van deze nieuwe wandelroute.

Als onderdeel van dit project is tevens een idee uitgewerkt om een monument te plaatsen aan het Bedelaarspad, gelegen aan de nieuwe wandelroute, ter nagedachtenis aan de omgekomen bemanning van een Engelse Stirling bommenwerper die daar in 1942 is neergestort.

Om de wandelroute en het monument te kunnen bekostigen zijn met succes fondsen en sponsoren benaderd. Om aan de eisen van bepaalde fondsen te voldoen is de wandelroute nu al uitgezet. Bijbehorende informatieborden e.d. zullen in de komende tijd e.e.a. verder completeren. Als alles volgens plan verloopt zal in oktober 2017 ook het monument aan het Bedelaarspad onthuld kunnen worden.

Via het Klökske en de website van de Dorpsraad, www.dorpsraadkronenberg.nl zullen we u op de hoogte houden van de verdere ontwikkelingen.

Namens de werkgroep “Oorlogssporen in Kronenberg”
Piet Selen.